Солен кекс със спанак, фета сирене, овесени ядки и остатъчен квас / Savory cake with spinach, feta cheese, oats and leftover sourdough




Здравейте, приятели!
Тези от вас , които ме слядят в Инстаграм, знаят за моето квасено предизвикателство.
Това е втори етап в живота ми, когато отглеждам сама квас и пека квасени хлебчета.
Преди години, когато синът ми беше бебе, отглеждах квас и месих предимно с бяло брашно.
След това, по стечение на обстоятелствата, квасчето ми загина и за дълго време бях забравила този благодат.
Сега отново реших да възстановя този опит и знания, като работя изцяло с пълнозърнести брашна.
Не беше лесно в началото. Квасът ме измъчи малко, но се надявам вече всичко да е наред.
Имам успешни няколко пълнозърнести тостерни хлебчета за сандвичи, за които ще споделя скоро.
Но днес отново ви предлагам рецепта с остатъчен квас.
В паниката си, че всичко ще пропадне, отгледах цели два буркана и сега имам толкова много остатъчен, че всичките ни домашни закуски са с него - солени кексове, гофрети, палачинки, мъфини.
Общо взето, използвам квас навсякъде, където бих могла да използвам други набухватели.
И експериментирам смело.
Типично за мен.



Преди да пристъпя към описание на самата рецепта за солен кекс със остатъчен квас, бих искала да ви обясня какво е това и от къде остава.
Целият процес по отглеждане на квас от нулата съм споделила в Инстаграм Сторис - акцент Квас
Ако не знаете къде е това, винаги може да ми пишете тук, както и във Фейсбук страничката към блога ми

Квасът ми е отгледам по следната схема:
50 гр пълнозърнесто брашно: изворна (филтрирана вода)  - 1:1,
а именно 50 гр бращно: 50 гр вода - бъркаме до кашичка и изчакваме 48 часа
Следват периодични захранвания по схема:
50 гр квас : 50 гр брашно: 50 мл вода - захранване на всеки 24 часа, като излишното се изхвърля.
Когато квасът започне да удвоява обема си на всеки 12 часа - захранвам, а излишното събирам в отделно бурканче . Ето това " Излишно" се нарича остатъчен квас.
Той не е достатъчно " силен' , за да се направи хляб с него, но е чудесен за всякакви други печива, като този кекс и тези Мъфини


Ето и рецептата за солен кекс със спанак, фета сирене и остатъчен квас.

Необходими продукти

150 гр остатъчен квас
120 гр кисело мляко
400 гр фета сирене
100 гр фини овесени ядки
3 яйца
300 гр пресен спанак - предварително задушен в малко зехтин и охладен
1 пълна с.л зехтин 

Начин на приготвяне:

Необходима ви е само кухненска везна, за да премерите точно количествата, вилица, голяма купа и ръцете ви.
В купата първо разбивам яйцата с вилица.
Последователно прибавям останалите продукти и накрая остатъчния квас.
Обърквам всичко с ръцете си, така че да се хомогенизира.
Оставям сместа, покрита с кухненска кърпа, да почива около 4 часа.
Подготвям си продълговата форма за кекс 35 см - моята е от Икея.
Покривам формата с хартия за печене.
Внимателно разпределям тестото вътре и пека в загрята на 200 гр фурна. 
При мен се изпече за около 35 мин, но ви съветвам да наблюдавате, защото всяка фурна пече различно.
Не търсете ефекта " суха клечка".
Това няма как да работи тук, защото кексът се получава сочен , мекичък и много вкусен.
Ще се ориентирате по това , че се отделя лесно от стените на формата.
Охладете печивото много добре върху решетка, преди да разрежете и да му се насладите.
Соления кекс със спанак е и чудесен вариянъ за домашна закъска на ученици, 


както и за похапване на открито.









Да ви е сладко!


Ако сте харесали рецептата, помогнете ми да я популяризираме с бутоните за споделяне  по - долу, оставете коментар под публикацията или харесайте страничката ми във Facebook или Instagram акаунта на блога.  Там също сте добре дошли да коментирате и споделяте. Благодаря Ви!

Моля, не копирайте снимки и текст без да посочите активна връзка към блога.
За сътрудничество, използвайте ел.поща за контакт.

Благодаря!










 

2 коментара:

  1. Какво количество се отнема от готовия квас.
    И докато не започне да увеличава обема си старостарото количество се изхвърля нали. Към нивото количество брашно и вода леко време може да се отглежда
    добавям само 50 гр.от този квас а другата част е излишна.... малко ми е сложно но искам да си направя квас.Къде да го съхранявам в хладилника или на топло място.Ко

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте! Опитах се да събера моя личен опит в тази блог публикация. Надявам се да ви е полезна - https://radi-homemade.blogspot.com/2023/04/blog-post.html

      Изтриване