Отглеждане на квас от нулата. Моят споделен опит / Growing sourdough from scratch. My shared experience


Привет, приятели!
Днес ще си говорим за квасено хлебче.

Както знаете, В профила ми в Инстаграм, тече моето Квасено предизвикателство.
Доста от вас ми писаха на лични съобщения, с молба да споделя своя личен опит.
Пиша тази блог статия, без абсолютно никакви претенции за изчерпателност.
Подчертавам, че аз все още се уча, макар да имам опит с тесто, както и известен опит с квас, но от преди години и то с бели брашна.
Черпя опит и от Специализирана група за квас, както и от доста чужди групи, блогове и видея и.......моята любов към квасения хляб оживя за втори път в живота ми.❤️ 
Благодаря и на хората в групата, които винаги са на линия, за да отговарят на новаци, когато си споделяме провалите и търсим решение, както и се радваме на всеки успешен опит. 
Докато стигна до тук, извървях доста път, много четене, водене за записки и осмисляне на прочетенето.
Малко по - долу в текста ще ви опиша стъпките, които аз следвах, по отглеждане на квас и моя личен опит.
Надявам се да са ви полезни и да се вдъхновите и вие.
Ароматът и вкусът на този хляб нямат нищо общо с индустриалния такъв.
Успех, скъпи читатели, които ще се вдъхновите да пробвате!




Преди всичко, за направата на хляб с квас, ще ви е необходимо голямо търпение. 
Този хляб не се получава с бързане и нерви.
Самият квас изисква грижи, почти като грижи за бебе и квас с квас не си приличат.
Вие се водите по него, не той по вас.
Моят се падна костелив орех (също като мен) и ме измъчи в началото, но сега всичко е точно.
Първа стъпка е отглеждането на квас от нулата - или т.н захващане на квас " Майка"
Аз работих само с пълнозърнести брашна на Екосем - пълнозърнесто пшенично, лимец и ръжено.

Брашната, на които ще се спрете, е хубаво да са без подобрители т.е минимално обработенис с добавки.
Водата - това е другият основен компонент.
Трябва ви изворна водица или филтрирана. Аз използвах изворна на Девин за захващането на кваса, а в момента работя с филтрирана.
Та така..нека започваме!

Ден първи - приготвяме си кухненска везничка, чисто бурканче, 50 мл изворна вода и 50 гр брашно.

Отмерваме си брашното и водата, смесваме, разбъркваме с лъжичка, за да стане на гъста кашичка, поставяме капаче и забравяме за кваса за следващите 48 часа.
Държим на плота в кухнята. Температурата е 22-23 градуса.





След като изтекат 48 часа, би трябвало да забележите живот в бурканчето - ще го познаете по съвсем малките мехурчета. Доста сме далече от това, което трябва да бъде, но все пак процесът е започнал и добрите бактерийки си вършат работата.
Ден трети от стартирането на отглеждане на квас от нулата.
Тук ви показвам как изглежда квасът след 24 часа. Ще има да почакаме още.

Ето така изглежда след цели 48 часа
Какво правим на този етап - пригответе отново везничката (пак ще отмерваме), и отново си пригответе ново чисто бурканче, изворна или филтрирана вода и брашно.
Отделяте една пълна с.л от кваса (това при мен е 50 гр) и смесвате отново с 50 мл вода и 50 гр брашно. Отново разбърквате до кашичка.
Това, което е останало в старото бурканче изхвърляте.
Важно!!! - от тук насетне ще храним кваса не на 48 часа, а на 24 часа.




Ден четвърти и пети - супер критични за мен. Направо си мислех, че напълно съм прецакала нещата. Изпаднах в паника - язък ми за труда.
Добре, че хората от групата (линк за нея в началото на текста), ме посъветваха как да процедирам. Изпълних указанията им точно и чудото се случи.
Извод - направо съм го измръзнала моето квасче, защото случих мартенско застудяване, температурите рязко паднаха и квасчето ми заспа дълбок сън.
Това, което направих е да го захраня, "облякох го "в кожухче от чорап, на което изрязах пръстите и това, което остана, нахлузих на бурканчето.
Поставих бурканчето във фурната, само на режим лампичка.
Когато видях първите мехурчета, пренесох бурканчето в най - топлото помещение от дома.
Разбира се, не е задължително, при вас да се случи така, но описвам моите премеждия, за да знаете как да реагирате аварийно.
Не се отказвайте до последно.
Квасът бебе иска любов и грижи.

Както се вижда тук, почти не се е надигнал квасът, да не кажа че си стои както си беше. 
Заспала работа.
Продължих да захранвам, но "облякох" в кожухче и затоплих квасчето.

Тук ви показвам какво се случва , след процедурата на затопляне.
Такива работи трябва да виждате.
и такива


Продължих да храня квасчето по същата схема на ден пети и шести - 50 гр квас : 50 гр брашно :50 мл вода
Ден седми -  от тук насетне, всичко тръгна по мед и масло.
Квасът се сдоби с гордото име Станчо и кротко си го отлеждаме у дома, с грижи, като за домашен любимец.



И идваме до финалната права. Ето как изглежда активен квас - 100 % хидратация (което ще рече равни часто квас: вода:брашно).
Моят квас, както вече споменах, е изцяло пълнозърнест.

Какво да правим с излишното количество квас?
Много често ме питате това. Както и докога се изхвърля излишното, кога може да приберем кваса в хладилника?
Отново споделям как процедирам аз.
При всяко захранване , в самото начало, изхвърлях излишното.
Към седми ден, започнах да събирам излишното количество квас в отделно бурканче, което държа в хладилника и използвам за различни печива, като тези тук. Това бурканче е т.н Излишен квас.






Ако ще меся всеки ден, не прибирам буркана с квас "Майка" в хладилника, а държа на плота и храня в пик (това е моментът, когато квасът е най - активен, почти утроил обема си и с ясно видими и много мехурчета).
Ако няма да меся скоро, то тогава прибирам кваса "Майка" в хладилника и освежавам по същата схема - 1 с.л квас ( 50 гр) : 50 мл. вода:50 гр брашно, изчаквам да се активира, да достигне пик и използвам за направа на хляб.
Надявам се да съм ви била полезна. Ако имате въпроси, питайте тук,  в Инстаграм или в Фейсбук страницата на блога ми.

Ако сте харесали рецептата, помогнете ми да я популяризираме с бутоните за споделяне  по - долу, оставете коментар под публикацията или харесайте страничката ми във Facebook или Instagram акаунта на блога.  Там също сте добре дошли да коментирате и споделяте. Благодаря Ви!

Моля, не копирайте снимки и текст без да посочите активна връзка към блога.
За сътрудничество, използвайте ел.поща за контакт.

Благодаря!
































































 

Няма коментари:

Публикуване на коментар